PERGOLESI - HÄNDEL
G.F. HÄNDEL
Concerto in g, op. 4 nr. 3
Aria 'Ombra mai fu', Serse
G.B. PERGOLESI
STABAT MATER
a due voci, violini, viola e basso
Kristien Nijs, sopraan
Rob Cuppens, contratenor
Kapellmeister
G.F. HÄNDEL
Concerto in g, op. 4 nr. 3
Aria 'Ombra mai fu', Serse
G.B. PERGOLESI
STABAT MATER
a due voci, violini, viola e basso
Kristien Nijs, sopraan
Rob Cuppens, contratenor
Kapellmeister
Giovanni Battista Pergolesi heeft in zijn korte en lichamelijk beproefde leven ware parels nagelaten; onder meer zijn komische opera 'La serva padrona' en zijn nog beroemdere Stabat Mater vormen de kroon op het werk. Hij was een vertegenwoordiger van de Napelse (opera-)school, waar reeds galantere trekken te bespeuren waren die ook Mozart bij zijn bezoek niet onopgemerkt lieten. Kapellmeister voert zijn onsterfelijke Stabat Mater uit 1736 uit; in Pergolesi's tijd al moderner beschouwd; eeuwig, zo is gebleken. Dat ook Bach kort na publicatie reeds een exemplaar van het werk bezat vertelt veel.
Georg Friedrich Händel is de andere grootheid, de virtuoos uit Saksen die zo'n hoge ogen wierp in Italië. Als een spons nam hij de Italiaanse invloed in zich op en produceerde cantates, opera's en kamermuziek voor zijn mecenas uit de familie de Medici. Uit de latere tijd in Londen dateren de orgelconcerti, die Händel als intermezzo gebruikte tijdens zijn oratoria, en zo met zijn virtuoze vingers publiek bij de concurrentie wist weg te snoepen...
Georg Friedrich Händel is de andere grootheid, de virtuoos uit Saksen die zo'n hoge ogen wierp in Italië. Als een spons nam hij de Italiaanse invloed in zich op en produceerde cantates, opera's en kamermuziek voor zijn mecenas uit de familie de Medici. Uit de latere tijd in Londen dateren de orgelconcerti, die Händel als intermezzo gebruikte tijdens zijn oratoria, en zo met zijn virtuoze vingers publiek bij de concurrentie wist weg te snoepen...