KRUIMELS
Een voorstelling met muziek, woord en live electronics
In de voorstelling Kruimels gaan barokmuziek, woord en live electronics een spannend gesprek met elkaar aan over verdwalen: Mona Thijs voert in haar teksten iemand op die de weg probeert kwijt te raken in een magisch-realistisch landschap. Muzikant Orlan Ghekiere creëert een elektronisch soundscape met field recordings die hij maakte op tochten zonder eindbestemming en barokensemble Kapellmeister brengt werk van Buxtehude, Telemann, J. S. Bach en Schmelzer: muziek waarin de zoekende voetstappen van de jonge Bach echoën, die een staptocht van honderden kilometers ondernam, dwars door de Duitse bossen, op weg naar zijn grote voorbeeld Buxtehude. Kruimels zoekt het punt op waarop je rond je kijkt, een vreemde vogel hoort en denkt: ik ben verdwaald, en hoe erg is dat eigenlijk?
Een samenwerking van Kapellmeister, Mona Thijs & Orlan Ghekiere
Mona Thijs, woord
Orlan Ghekiere, live electronics
Marieke Vos, barokviool
Lies Wyers, viola da gamba
Denis Roosen, klavecimbel
Mona Thijs, woord
Orlan Ghekiere, live electronics
Marieke Vos, barokviool
Lies Wyers, viola da gamba
Denis Roosen, klavecimbel
Dietrich Buxtehude: Triosonate in a, BuxWV 272
G. Ph. Telemann: Triosonate in g TWV 42: g11
J. S. Bach: Sonate in G per cembalo certato e Violino, con Viola da gamba si piace, BWV 1019
J. H. Schmelzer: Ciaconna in A
In de voorstelling ‘Kruimels’ zet Kapellmeister de Duitse triosonate in de fraaie kleurencombinatie van viool, viola da gamba en basso continuo (klavecimbel) centraal.
Voor J.S. Bach bestonden er geen grenzen om zijn voorbeeld Buxtehude te ontmoeten. Van deze Noord-Duitse meester klinkt de affectvolle triosonate in a. Ook figuurlijk verlegde Bach grenzen in het triosonate-genre: hij wijzigde de rol van de klavecinist van begeleidend naar solistisch, met de rechterhand als evenwaardige partner van de viool en met viola da gamba ‘naar believen’. Zijn bundel van 6 sonates in deze combinatie behoort tot de topstukken van de kamermuziek! Wij vertolken hieruit de laatste en meest zonnige sonate.
De reiziger en veelschrijver Telemann vormt met een galantere, toegankelijke schrijfstijl een interessante brug tussen deze werelden: een Parijse wenk, Italiaanse vurigheid, een Poolse dans: Telemann kon het allemaal.
Met de Ciaconna van Schmelzer is het heerlijk wegdromen bij de mooiste bladzijden uit de ‘slaapkamermuziek’ van Keizer Leopold I.
G. Ph. Telemann: Triosonate in g TWV 42: g11
J. S. Bach: Sonate in G per cembalo certato e Violino, con Viola da gamba si piace, BWV 1019
J. H. Schmelzer: Ciaconna in A
In de voorstelling ‘Kruimels’ zet Kapellmeister de Duitse triosonate in de fraaie kleurencombinatie van viool, viola da gamba en basso continuo (klavecimbel) centraal.
Voor J.S. Bach bestonden er geen grenzen om zijn voorbeeld Buxtehude te ontmoeten. Van deze Noord-Duitse meester klinkt de affectvolle triosonate in a. Ook figuurlijk verlegde Bach grenzen in het triosonate-genre: hij wijzigde de rol van de klavecinist van begeleidend naar solistisch, met de rechterhand als evenwaardige partner van de viool en met viola da gamba ‘naar believen’. Zijn bundel van 6 sonates in deze combinatie behoort tot de topstukken van de kamermuziek! Wij vertolken hieruit de laatste en meest zonnige sonate.
De reiziger en veelschrijver Telemann vormt met een galantere, toegankelijke schrijfstijl een interessante brug tussen deze werelden: een Parijse wenk, Italiaanse vurigheid, een Poolse dans: Telemann kon het allemaal.
Met de Ciaconna van Schmelzer is het heerlijk wegdromen bij de mooiste bladzijden uit de ‘slaapkamermuziek’ van Keizer Leopold I.
Mona Thijs, tekst Mona behaalde in 2022 een master woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen met het prozaverhaal Schootheuvel, dat werd genomineerd voor de Afstudeerprijs 2022. Ze schrijft, maakt theater en gaat in haar kunstpraktijk graag het gesprek aan met mensen en locaties. Blueberries leave bruises on the skin, de danstheatervoorstelling die ze samen met Astrid De Haes regisseerde, gaat vanaf seizoen ’23-’24 op tour in Vlaanderen. Orlan Ghekiere, soundscapes Studeerde af als jazz drummer aan het conservatorium van Antwerpen. In april 2023 bracht hij zijn debuutalbum 'Jorre' uit, waarin hij de barrière tussen alledaagse geluiden en muziek probeert te verbreken. Daarnaast speelt hij in verschillende bands en maakt elektronische muziek voor theater -en dansvoorstellingen. Deze elektronische composities zijn een mengeling van field recordings en elektronische improvisaties, herkenbare geluiden krijgen een nieuwe onherkenbare context waardoor een tactiele maar abstracte ruimte ontstaat. Denis Roosen, klavecimbel Klavecinist/organist en artistiek bezieler van Kapellmeister. Hij behaalde masters in orgel, klavecimbel en kamermuziek aan de LUCA Hogeschool Campus Lemmens te Leuven en volgde masterclasses in binnen-en buitenland. Hij is actief als solist, continuospeler, begeleider en als leraar in Academie Beringen en Kunstacademie Zaventem. Hij bespeelt een klavecimbel van Volker Platte, naar Ioannes Ruckers (1624). Marieke Vos, barokviool Violist en medestichter van Kapellmeister. Ze behaalde masters in viool, barokviool en kamermuziek aan de LUCA Hogeschool Campus Lemmens te Leuven en volgde masterclasses in binnen-en buitenland. Ze is verder actief in o.a. le Pavillon de Musique, B’Rock, BachPlus, Scherzi Musicali en Musica Gloria, en geeft vioolles in het Conservatorium Leuven. Ze bespeelt een viool van L. Maussiel uit ca. 1730, Neurenberg. Lies Wyers, viola da gamba Lies legde zich toe op de viola da gamba bij Philippe Pierlot aan het Koninklijk Conservatorium Brussel. Ze studeerde ook barokcello bij Alain Gervreau. Lies is voor concerten en opnames onder meer verbonden aan Vox Luminis o.l.v. Lionel Meunier, Scherzi Musicali o.l.v. Nicolas Achten en het Huelgas Ensemble o.l.v. Paul Van Nevel. Om het gambarepertoire voor publiek te brengen richtte ze mee het duo Allred op. |