a 4 - 'Per Canto e Violino'
Parels uit de Duitse & Weense Barok
‘Ich will den Herrn loben allezeit’, Joh. Nicolaus Hanff
Der Brauchbare Virtuoso, Sonata II: A tempo - Allegro - Tempo di Corrente - Giga, Johann Mattheson
‘Singet dem Herrn ein neues Lied’, Dieterich Buxtehude
Méditation 'faist sur ma mort future', Johann Jacob Froberger
Kantate ‘Schmückt das frohe Fest mit Maien’, Georg Philipp Telemann
Aria 'Mein Leben ist hin' (opera Die unglückselige Cleopatra), Johann Mattheson
Chiacona , Antonio Bertali
Aria 'Tornami a vagheggiar' (Alcina) - Georg Friedrich Händel
Met dit programma zet het ensemble Kapellmeister een focus op de geestelijke cantates uit de Duitse Hoogbarok. Deze muzikale psalmzettingen bereikten in de figuur van Buxtehude een waar hoogtepunt. Net als in zijn klavierwerken bracht hij een breed stilistisch palet dat virtuositeit en reflectie in perfecte balans hield. Geen wonder dat de jongere generatie met Hanff en Telemann hierdoor begeesterd deze traditie verderzette. Het blijft des te verwonderlijker hoe ze elk met slechts twee stemmen zo’n ingenieuze architectuur en een muzikale waaier van emoties tevoorschijn toverden. Uit de Weense hofkapel klinken daarnaast instrumentale parels van de violist Bertali en de reiziger Froberger. Enkele welgemikte opera-aria's zorgen tenslotte voor een lach en een traan.
Kristien Nijs, Sopraan,
Marieke Vos, Viool,
Herlinde Verheyden, Cello,
Denis Roosen, Klavecimbel
‘Ich will den Herrn loben allezeit’, Joh. Nicolaus Hanff
Der Brauchbare Virtuoso, Sonata II: A tempo - Allegro - Tempo di Corrente - Giga, Johann Mattheson
‘Singet dem Herrn ein neues Lied’, Dieterich Buxtehude
Méditation 'faist sur ma mort future', Johann Jacob Froberger
Kantate ‘Schmückt das frohe Fest mit Maien’, Georg Philipp Telemann
Aria 'Mein Leben ist hin' (opera Die unglückselige Cleopatra), Johann Mattheson
Chiacona , Antonio Bertali
Aria 'Tornami a vagheggiar' (Alcina) - Georg Friedrich Händel
Met dit programma zet het ensemble Kapellmeister een focus op de geestelijke cantates uit de Duitse Hoogbarok. Deze muzikale psalmzettingen bereikten in de figuur van Buxtehude een waar hoogtepunt. Net als in zijn klavierwerken bracht hij een breed stilistisch palet dat virtuositeit en reflectie in perfecte balans hield. Geen wonder dat de jongere generatie met Hanff en Telemann hierdoor begeesterd deze traditie verderzette. Het blijft des te verwonderlijker hoe ze elk met slechts twee stemmen zo’n ingenieuze architectuur en een muzikale waaier van emoties tevoorschijn toverden. Uit de Weense hofkapel klinken daarnaast instrumentale parels van de violist Bertali en de reiziger Froberger. Enkele welgemikte opera-aria's zorgen tenslotte voor een lach en een traan.
Kristien Nijs, Sopraan,
Marieke Vos, Viool,
Herlinde Verheyden, Cello,
Denis Roosen, Klavecimbel
Aria 'Mein Leben ist hin' (Der unglückselige Cleopatra, 1704) - Johann Mattheson (1681-1764)